Monday, September 15, 2008

ပခုကၠဴ - စက္တင္ဘာ နဲ႔ သမိုင္းစဥ္ထဲက ေရႊဝါေရာင္မွတ္တိုင္မ်ားဆီ....(ဝင္းတင့္ထြန္း)


ပခုကၠဴ - စက္တင္ဘာ နဲ႔ သမိုင္းစဥ္ထဲက ေရႊဝါေရာင္မွတ္တိုင္မ်ားဆီ -
------------------------------------------------
(အက္ေဆး)
( ၁ )

စက္တင္ဘာလထဲ ေရာက္ကတည္းက၊ ေႀသာ္ - ေရႊဝါေရာင္လွဳပ္ရွားမႈႀကီး ႏွစ္ပတ္ လည္ တိုင္ခဲ့ပါေပါ့ လား...ဆို တဲ့အေတြးေတြ ရင္ထဲမွာ တရိပ္ရိပ္ေဝလာခဲ့ရျပန္ပါတယ္၊၊ ေရႊဝါ ေရာင္လွဳပ္ရွားမွဳ - သံဃာ့လွဳပ္ရွားမွဳ - ဆိုတဲ့ အသံေတြနဲ႔အတူ၊ တဆက္တည္းလိုလိုရင္ထဲ ေျပးဝင္လာတာက ‘ပခုကၠဴ’ ‘ပခုကၠဴ’ ဆိုတဲ့ အမည္နာမပါပဲ၊၊
ပခုကၠဴ ဆိုတာ က်ေနာ္တို႔အမိဗမာနိုင္ငံေတာ္ႀကီးရဲ႔ အလယ္ပိုင္းေဒသက ထင္ရွားတဲ့ ျမိဳ႔ႀကီးတျမိဳ႔ ရဲ႔ နာမည္ဆို တာ လူတိုင္းသိႀကျပီးသားပါ ပဲ၊၊ ဗမာဆန္တဲ့ အညာဟန္ကို ခ်စ္သူ ပခုကၠဴသား ပခုကၠဴႏြယ္တခ်ိဳ႔ကေတာ့၊ သူတို႔ ကိုယ္တိုင္ ပခုကၠဴကို အညာေျမ အညာေဒသအ ျဖစ္ ႏွစ္ႏွစ္ကာကာ သတ္မွတ္ေျပာဆို ေရးဖြဲ႔ႀကတာေတြလဲ ရွိ ပါတယ္၊၊ ပခုကၠဴနယ္သား ျဖစ္တဲ့ ဆရာျမသန္းတင့္ကေတာ့၊ သူ႔ေမြးရပ္ေျမကို တမာရိပ္ မန္က်ီးရိပ္ ထေနာင္းရိပ္ ေတြနဲ႔ လြမ္းစရာ့အညာေဒသအျဖစ္ လွလွပပ ဆြတ္ဆြတ္ပ်ံ႔ပ်ံ႔ ေရးျခယ္ဖြဲ႔ႏြဲ႔ခဲ့ဖူး ပါတယ္၊၊ ပခုကၠဴဟာ စာေပအနု ပညာသမားေတြ ထြက္သလို၊ နိုင္ငံေရးသမားေတြလဲ ထြက္တဲ့ သမိုင္းရွိတဲ့ ျမိဳ႔တျမိဳ႔ ပါ ၊၊ သမိုင္းစဥ္ဆက္ ထင္ရွား တဲ့ သံဃာေတာ္ ဆရာေတာ္ႀကီးေတြလဲ ထြန္းေတာက္ ေပၚထြက္ သီတင္းသုံးခဲ့ႀကတဲ့ ဘူမိနက္သန္အထင္ကရ ျမိဳ႔ႀကီးတျမိဳ႔လဲ ျဖစ္ပါတယ္၊၊ က်ေနာ္တို႔ ဗမာ နိုင္ငံရဲ႔ ေထရဗုဒၵဘာသာသာသနာသမိုင္းမွာ- ပရိယတၱိသာသနာနဲ႔ပတ္သက္ရင္၊ ကုန္းေဘာင္ ေနာက္ဆုံးမင္းဆက္ ထီးနန္းစိုက္ရာ ရတနာပုံမႏၱေလးျမိဳ႔ႀကီး ျပီးရင္အထက္ဗမာနိုင္ငံမွာ အထင္ရွားဆုံးျဖစ္တာကေတာ့ ပခုကၠဴၿမိဳ႔ႀကီးပါပဲ၊၊ စာေပပရိယတၱိ လိုက္စားႀကမယ့္ သံဃာ ေတာ္အရွင္သူျမတ္ေတြအတြက္ပရိယတၱိစာေပသင္အံပို႔ခ်ရာေက်ာင္းတိုက္ႀကီးေတြ အစီအရီ ေပၚထြန္းခဲ့ ရာမွာ၊ မႏၱေလး၊ အမရပူရ တို႔နဲ႔အျပိဳင္၊ ပခုကၠဴစာသင္တိုက္ႀကီးေတြဟာလဲ ထင္ရွားခဲ့ပါတယ္၊၊
သံဃာ့ေလာကမွာ အစဥ္အလာႀကီးတဲ့ ျမိဳ႔တျမိဳ႔ျဲဖစ္ခဲ့ပါတယ္၊၊ အနီးေခတ္သံဃာ့ေလာကမွာ ပရိယတၱိစာေပနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ေနတဆူ၊လတဆူ ေက်ာ္ေစာထင္ရွားခဲ့တဲ့၊ အမရပူရ မဟာ ဂႏၵာရံုစာသင္တိုက္ႀကီးကို စနစ္တက် တည္ေထာင္ခဲ့တဲ့၊ ေထရဝါဒဗုဒၵဘာသာစာေပ က်မ္းဂန္္ ေပါင္းမ်ားစြာကို ေရးသားျပဳစုသြားခဲ့တဲ့ ရွင္ဇနကာ ဘိဝံသလို ဆရာေတာ္ႀကီးပင္လွ်င္၊ ငယ္ ရြယ္စဥ္ ပထမႀကီးတန္းေအာင္ျပီးစဥ္က ပခုကၠဴျမိဳ႔ မဟာဝိသုတာရာမ ေက်ာင္းတိုက္ကို သြားျပီး စာဝါတက္ခဲ့ရဖူးပါတယ္၊၊ ပရိယတၱိစာေပကို ပခုကၠဴမွာသြားျပီး ဆည္းပူးေလ့ လာသင္ အံခဲ့ ရဖူးပါတယ္၊၊ အထက္ဗမာနိုင္ငံမွာ မႏၱေလးျမိဳ႔ ႀကီးျပီးရင္၊ သံဃာ့ျမိဳ႔လို႔ေတာင္ ေျပာရေလာက္ တဲ့ေနရာဟာ ပခုကၠဴ ျမိဳ႔ႀကီး ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္၊၊
ထူးထူးျခားျခား တိုက္တိုက္ဆိုင္ဆိုင္ ထပ္မံျပီးေတြ႔ရတာကေတာ့၊ အမိဗမာနိုင္ငံေတာ္ရဲ႔ ဗုဒၾၶြဘာသာသာသနာ သမိုင္းလမ္းေႀကာင္းမွာ -ပခုကၠဴဟာ အဲဒီလို ပရိယတၱိသာသနာ စည္ပင္ ထြန္းကားေရးနဲ႔ ထဲထဲဝင္ဝင္ဆက္ႏြယ္ ပတ္သက္ေနတဲ့ ျမိဳ႔ႀကီး ျဖစ္ရုံမက၊ ဗမာ့နိုင္ငံေရးလွဳပ္ ရွားမွဳသမိုင္းလမ္းေႀကာင္းမွာ - အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာ အတြက္ စြမ္းစြမ္းတမံရြက္ေဆာင္ ေဖၚျပသြားခဲ့ႀကတဲ့ သံဃာ့အာဇာနည္ႀကီးေတြနဲ႔လဲ ဆက္ႏြယ္ပတ္သက္ေနတဲ့ ျမိဳ႔ႀကီးတျမိဳ႔ ျဖစ္ခဲ့တယ္ ဆိုတာပါပဲ၊၊ ဘာ့ေႀကာင့္လဲ၊ ဘာကို ဆိုလိုတာလဲ၊၊
ဗမာ့နိုင္ငံေရးလွဳပ္ရွားမွဳသမိုင္းမွာ- ဗမာျပည္က ဘယ္နိုင္ငံေရးသမား ေတာ္လွန္ေရး သမားမဆို၊ ေလးေလးစား စားတန္ဖိုးထား ဦးခိုက္အသိအမွတ္ျပဳရထားရမယ့္၊ အျငင္းပြား ဖြယ္မရွိ - တကယ့္အထင္ကရ သံဃာ့အာဇာနည္ ႀကီးႏွစ္ပါး ရွိခဲ့ပါတယ္၊၊ အဲဒါကေတာ့- ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမနဲ႔ ဆရာေတာ္ အရွင္ဦးဝိစာရပါပဲ၊၊

နယ္ခ်ဲ႔အဂၤလိပ္အစိုးရ ရဲ႔လက္ေအာက္၊ အမိဗမာျပည္ႀကီးတခုလုံး က်ေရာက္ေနရေပမဲ့၊ အဂၤလိပ္ဘုရင္ခံ ‘ဆာ ရယ္ဂ်ီနယ္ ကရက္ေဒါက္’ကို‘ေဟ့ - ကရက္ေဒါက္ ျပန္သြား’ လို႔ အားနဲ႔ မာန္နဲ႔ ေမာင္းထုတ္ျပခဲ့သူဟာ ဆရာ ေတာ္ဦးဥတၱမပါ ၊၊ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ ရဲ႔ ‘ကရက္ေဒါက္-ျပန္သြား’ဆိုတဲ့ အဲဒီ ရဲရဲေတာက္အသံဟာ မေႀကာက္ တရားရဲ႔ ပဲ့တင္သံ၊ ဗမာျပည္ ျပည္သူလူထုတရပ္လုံးကို လွဳပ္ႏွိဳးပစ္လိုက္တဲ့ ရဲတင္းသံ၊ နယ္ခ်ဲ႔ဆန္႔က်င္ေရး အ တြက္ ဟစ္ေႀကြးလိုက္တဲ့ တပ္လွန္႔သံလဲ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္၊၊ ၁၉၂၁ ခုႏွစ္မွာ ေဒးဒရဲနယ္ ဆူးကလပ္ရြာ တရားပြဲမွာ အစိုးရကို အႀကည္ညိဳ ပ်က္ေစမွဳ နဲ႔ ပထမဆုံးအႀကိမ္ ေထာင္ဒဏ္ (၂)ႏွစ္၊၊ ၁၉၂၄ ခုႏွစ္မွာ မႏၱေလးမွာ အဓိက ရုဏ္းကိစၥနဲ႔ပတ္သက္ျပီး ဒုတိယအႀကိမ္ေျမာက္ ေထာင္ဒဏ္ (၃)ႏွစ္၊၊နယ္ခ်ဲ႔အစိုးရက ဖမ္းဆီးေထာင္ခ် ျပခဲ့ တယ္။ ဆရာေတာ္က ေခါင္းေမာ့္မပ်က္ ေထာင္ထဲ ရဲရဲဝံ့ဝံ့ ဝင္ျပခဲ့တယ္၊၊ ဗမာျပည္မွာ နိုင္ငံေရးလုပ္မွဳ နဲ႔ ပထမဆုံးေထာင္ဒဏ္ အျပစ္ ေပးခံရတဲ့ သံဃာေတာ္အျဖစ္ ေမာ္ကြန္းထူျပသြားခဲ့တဲ့ သံဃာ့အာဇာနည္ႀကီး ျဖစ္ခဲ့တယ္၊၊
ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ ေထာင္ခ်ခံရ ျပီးေနာက္၊ နိုင္ငံေရးလွဳပ္ရွားမွဳေတြထဲ ရဲရဲရင့္ရင့္ ေရာက္လာခဲ့တဲ့ သံဃာ ေတာ္အရွင္ျမတ္ကေတာ့၊ ဆရာေတာ္ဦးဝိစာရပါပဲ၊၊ နယ္ခ်ဲ႔ အဂၤလိပ္ ဆန္႔က်င္ေရးကို သတၱိေသြးနဲ႔ ေဖၚက်ဴးျပသ ခဲ့ပါတယ္၊၊ နယ္ခ်ဲ႔အစိုးရ ေရးဆြဲခ်မွတ္ေပးတဲ့ ‘ဒိုင္အာခီ’ကို ျပတ္ျပတ္သားသားသပိတ္ေမွာက္ခဲ့သလို၊ နယ္ခ်ဲ႔အ စိုးရကို အခြန္မေပးေရး တိုက္ပြဲေတြ၊ ‘နယ္ခ်ဲ႔အစိုးရနဲ႔မဆက္ဆံဘူး’ ‘ဒိုင္အာခီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို အသိအမွတ္မျပဳ ဘူး’‘ နယ္ခ်ဲ႔နိုင္ငံထြက္ ပစၥည္းေတြကို အသုံးမျပဳဘူး’ဆိုတဲ့ေႀကြးေႀကာ္ သံေတြနဲ႔ထြက္ေပၚလာတဲ့ ‘ဘူးအသင္း’ လွုပ္ရွားမွဳတိုက္ပြဲေတြမွာ ေရွ႔တန္းကေန ပါဝင္ျပသခဲ့ပါတယ္၊၊ နယ္ခ်ဲ႔အဂၤလိပ္ အစိုးရက ဆရာေတာ္ဦးဝိစာရ အရွင္သူျမတ္ကိုလဲ ၁၉၂၆ ခုႏွစ္ နိုဝင္ဘာ (၂)ရက္ေန႔မွာ ပထမဆုံးအႀကိမ္အျဖစ္ ေထာင္ဒဏ္ (၂)လခ်ခဲ့ပါ တယ္၊၊ ပုဒ္မ (၁၈၈)အာဏာဖီဆန္မွဳ နဲ႔ ေထာင္ခ်ျပခဲ့တာပါ ၊၊ သာရေဝါတိုက္နယ္ ဓေနာ္ေညာင္ကုန္းတရားပြဲမွာ အာဏာကိုဖီဆန္ျပီး တရားေဟာခဲ့တဲ့အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္၊၊ ၁၉၂၇ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီ (၁)ရက္ေန႔မွာ ေထာင္က အ လြတ္၊ ဗူးဝမွာပဲ ျပန္ဖမ္းျပီး၊ အစိုးရကို အႀကည္ညိဳပ်က္ေစမွဳ ပုဒ္မ (၁၂၄-က)နဲ႔ ဒုတိယ ေျမာက္အျဖစ္ ေထာင္ ဒဏ္(၁) ႏွစ္နဲ႔(၉)လ-ထပ္မံခ်တာ ခံရ ျပန္ပါတယ္၊၊ ေထာင္ထဲမွာ ရဟန္းေတာ္မ်ားနဲ႔ထိုက္တန္တဲ့အခြင့္အေရးေတြရဖို႔ ဆရာေတာ္ဦးဝိစာရ ဟာ၊ အႀကိမ္ႀကိမ္ အစာငတ္ခံ ဆႏၵျပ တိုက္ပြဲဆင္ခဲ့ပါတယ္၊၊ ေထာင္က လြတ္ျပီးတဲ့ေနာက္မွာလဲ ဆရာေတာ္ဟာ နယ္ခ်ဲ႔ဆန္႔က်င္ေရးတရားေတြကို ရဲရဲရင့္ရင့္ဆက္လက္ေဟာႀကားခဲ့ျပီး၊ ၁၉၂၉ ခုႏွစ္ မတ္လ (၁၅)ရက္ေန႔မွာ သုံးခြၿမိဳ႕နယ္ ဖရုံကန္ရြာအစည္း အေဝးေဟာေျပာမွဳနဲ႔ထပ္မံဖမ္းဆီးတာ ခံရပါတယ္၊၊ တတိယအႀကိမ္ေျမာက္အျဖစ္၊ ပုဒ္မ(၁၂၄-က)နဲ႔ အလုပ္ ႀကမ္းနဲ႔ေထာင္ဒဏ္ (၆)ႏွစ္ ခ်မွတ္တာခံခဲ့ရျပန္ပါတယ္၊၊ ေထာင္ထဲမွာ ဆရာေတာ္ဟာ ရဟန္းေတာ္ပီပီ သကၤန္း ဝတ္ရုံ ခြင့္၊ သိမ္ဝင္ဥပုသ္ျပဳခြင့္ေတြအတြက္ အႀကိမ္ႀကိမ္ေတာင္းဆိုတိုက္ဝင္ခဲ့ျပီး ရဲရဲရင့္ရင့္ အစာငတ္ခံဆႏၵျပ ခဲ့ပါတယ္၊၊ အစာငတ္ခံဆႏၵျပတယ္ဆိုတာ ေထာင္တြင္းတိုက္ပြဲေတြထဲမွာ အျမင့္ဆုံးတိုက္ပြဲပုံသ႑ာန္တခု ျဖစ္ ပါတယ္၊၊ တကယ္မေသရဲ ပဲ၊ ပိုင္းျဖတ္ခ်က္နဲ႔သံဓိဌာန္ ေလးေလးနက္နက္မခိုင္မာပဲ ဆင္ႏြဲလို႔ရတာမ်ိဳး မဟုတ္ပါ ဘူး၊၊ ဆရာေတာ္ဦးဝိစာရဟာ အာဇာနည္ပီပီ ဘာမထီစိတ္ဓါတ္နဲ႔ ေနာက္ဆုံးေသြးတစက္အထိ၊ အသက္ခႏၱာ ေႃကြတဲ့အထိ အေသခံအစာငတ္ခံဆႏၵျပသြားခဲ့ပါတယ္၊၊
ဗမာျပည္နိုင္ငံေရးလွဳပ္ရွားမွဳသမိုင္းမွာ၊ ေထာင္တြင္းနိုင္ငံေရးတိုက္ပြဲမ်ားသမိုင္းမွာ၊ ရက္ေပါင္း (၁၆၆)ရက္ႀကာ ေအာင္ အစာငတ္ခံဆႏၵျပသြားခဲ့ျပီး ေသတဲ့အထိ နယ္ခ်ဲ႔ဆန္႔က်င္ေရးအလံကို ျမင့္ျမင့္မားမားလႊင့္တင္ခဲ့ရင္း၊ စံခ်ိန္တင္ စိုက္ထူျပသသြားခဲ့ပါတယ္၊၊ ဆရာေတာ္အရွင္ သူျမတ္ရဲ႔ ေသတဲ့အထိ၊ ရက္ေပါင္း(၁၆၆)ရက္တိုင္တိုင္ အစာငတ္ခံဆႏၵျပသသြားနိုင္မွဳ စံခ်ိန္ကို အခုခ်ိန္အထိ ဘယ္သူမွ မခ်ိဳးနိုင္ႀကေသးပါဘူး၊၊ ခ်စ္ျမတ္နိုးေတာ္မူလွတဲ့ ဗမာျပည္ ျပည္သူေတြကို ဆရာေတာ္ ေနာက္ဆုံးမွာႀကားသြားခဲ့တဲ့စကားကေတာ့ ‘လိမၼာရစ္ႀကပါ’ တဲ့၊၊
ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမဟာ ဗမာျပည္ျပည္သူေတြကို ရဲေမာင္းတင္ေပးခဲ့တဲ့၊ မေႀကာက္ တရားကို ေဟာႀကားျပသ သြားတဲ့၊ ကမၻာ့့အေျခအေနေတြနဲ႔အမွီ- နားမ်က္ေစ့ပြင့္ေအာင္ ဖြင့္ေပး သြားခဲ့တဲ့၊ ဗမာျပည္လြပ္လပ္ေရးႀကိဳးပမ္း လွဳပ္ရွားမွဳသမိုင္းမွာ ေမာ္ကြန္းတင္ထားရမယ့္ ပထမ ဆုံးေသာသံဃာ့အာဇာနည္ႀကီးပါ၊၊
ဆရာေတာ္ဦးဝိစာရ အရွင္ျမတ္ဟာ နယ္ခ်ဲ႔ဆန္႔က်င္ေရးအလံကို ေနာက္ဆုံးေသြးတ စက္က်န္တဲ့အထိ အေသခံ လႊင့္ထူျပသသြားခဲ့တဲ့၊ စိတ္ဓါတ္ခိုင္က်ည္မွဳမွာ နမူနာယူစရာ စံခ်ိန္ ထူ ျပသသြားခဲ့တဲ့၊ အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာ အတြက္ သံဃာေတာ္ေတြပါ ပါဝင္ႀကေရးကို အသက္ေပးျပီး လက္ေတြ႔ေဖၚက်ဴးျပသသြားတဲ့၊ တကယ့္စံထားဖြယ္ ရာ သံဃာ့အာဇာ နည္ႀကီးပါ၊၊
က်ေနာ့္ တဦးခ်င္းအျမင္အရ ေျပာရမယ္ဆိုရင္-
ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမဟာ - ဝ့ံဝ့ံစားစားဆင္ႏြဲေရး၊ မေႀကာက္တရားစိုက္ထူေရး၊ ရဲရဲရင့္ရင့္ လုပ္ေဆာင္ေရး၊ ခ်ဳပ္ျပီးေျပာရရင္- လုပ္ရဲေရးအတြက္……
စံနမူနာရွင္ ၊၊
ဆရာေတာ္ဦးဝိစာရ ဟာ - ျပတ္ျပတ္သားသားတိုက္ႀကေရး၊ ခိုင္ခိုင္မာမာရပ္တည္ေရး၊ အနစ္နာခံကာ စြန္႔ဝံ့ေရး၊ ခ်ဳပ္ျပီးေျပာရရင္ - ခံရဲေရးအတြက္…..
စံနမူနာရွင္ ၊၊
အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာအတြက္ ရဲရဲရင့္ရင့္ရြက္ေဆာင္ျပသခဲ့ႀကတဲ့ ဒီ သံဃာ့အာဇာ နည္ဆရာေတာ္ႀကီး ႏွစ္ပါးလုံးဟာ ပခုကၠဴဇာတိမဟုတ္ရေပမဲ့၊ပခုကၠဴနဲ႔ပတ္သက္ေနၾကတာ ဟာလဲ ထူးထူးျခားျခားတိုက္ဆိုင္ေနျပန္ ပါတယ္၊၊
ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမဟာ ရခိုင္ျပည္နယ္ စစ္ေတြဇာတိျဖစ္ျပီး၊ အသက္(၁၅)ႏွစ္သားမွာ ရွင္သာမေဏျပဳ ၊ ကလကတၱားသြား ပညာသင္၊ (၁ဝ)တန္းေအာင္တဲ့အခါ ဗမာနိုင္ငံျပန္ လာတဲ့အခါမွာေတာ့ - ပခုကၠဴ ေရစႀကိဳ ေက်ာင္းတိုက္မွာ ပရိယတၱိစာေပေတြကို ေလ့လာ လိုက္စားခဲ့ပါတယ္၊၊ စာဝါတက္ခဲ့ပါတယ္၊၊ ရဟန္းခံေတာ့လဲ ပခုကၠဴမွာပဲ ရဟန္းခံခဲ့ျပီး၊ ပခုကၠဴမွာပဲ ရဟန္းဘဝေရာက္ရွိ ခံယူေတာ္မူခဲ့ပါတယ္၊၊ ဆရာေတာ္ရဲ႔ေထရု ပၸတၱိဟာ ပခုကၠဴနဲ႔ထဲထဲဝင္ဝင္ပတ္သက္ေနတာေတြ႔ရပါတယ္၊၊
ဆရာေတာ္ဦးဝိစာရဟာလဲ ပခုကၠဴသားမဟုတ္၊ စစ္ကိုင္းတိုင္း အျမင့္ျမိဳ႔အပိုင္ ကမ္းနိမ့္ ရြာဇာတိျဖစ္ခဲ့ေပမဲ့၊ ပခုကၠဴျမိဳ႔ မဟာဝိသုတာရာမေက်ာင္းတိုက္မွာ စာခ်ဆရာေတာ္ျဖစ္ခဲ့ရုံမက၊ နိုင္ငံေရးလွဳပ္ရွားမွဳေတြထဲ စတင္ ေရာက္ရွိလာခဲ့တဲ့ေနရာဟာ ပခုကၠဴမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္၊၊ ဆရာ ေတာ္ဟာ ပခုကၠဴသံဃသာမဂၢီဝင္ ရဟန္းေတာ္ တပါးျဖစ္ခဲ့ပါတယ္၊၊ ပခုကၠဴမွာပဲ သံဃသာ မဂၢီဝင္ ရဟန္းေတာ္တပါးအေနနဲ႔ အမ်ိဳးဘာသာသာသနာအတြက္ နိုင္ငံေရးတရား ေတြကို တက္တက္္ႀကြႀကြစတင္ေဟာႀကားခဲ့တာ ေတြ႔ရပါတယ္၊၊
ဒါ့ ေႀကာင့္ ပခုကၠဴဟာ - ဗုဒၾၶြဘာသာ သာသနာသမိုင္းကေန ႀကည့္ရင္- ပရိယတၱိ သာသနာထြန္းကားေရး နဲ႔ပတ္ သက္ေနတဲ့ သမိုင္းရွိတဲ့ ျမိဳ႔တျမိဳ႔ျဖစ္ရုံမက၊ ဗမာျပည္နိုင္ငံေရး လွဳပ္ရွားသမိုင္းကေန ႀကည့္ရင္၊ အမိနိုင္ငံလြပ္ လပ္ေရးအတြက္ စြမ္းစြမ္းတမံရြက္ေဆာင္္ ခဲ့ႀကတဲ့ သံဃာ့အာဇာနည္ႀကီးေတြနဲ႔ပါ ဆက္စပ္ပတ္သက္ေနတဲ့ ျမိဳ႔တျမိဳ႔လို႔ဆိုခဲ့တာပါ၊၊ သမိုင္းရွိတဲ့ျမိဳ႔ လို႔ ဆိုခဲ့တာပါ ၊၊
ဒီလို သံဃာ့အာဇာနည္ႀကီး ႏွစ္ပါး သီတင္းသုံးခဲ့ႀကဖူး၊ ဆက္စပ္ပတ္သက္ခဲ့ႀကဖူးတဲ့၊ သမိုင္းေနာက္ခံ ေရခံေျမခံ ေကာင္းရွိခဲ့လို႔ပဲလား မေျပာတတ္၊မႏွစ္ (၂ဝဝရ)ခုႏွစ္က သံဃာ ေတာ္ေတြရဲ႔ အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာအတြက္ ဆုေတာင္းေမတၱာပို႔သ လမ္းေလွ်ာက္ပြဲႀကီးေတြ ေပၚေပါက္လာခ်ိန္မွာေတာ့၊ပခုကၠဴ - ပခုကၠဴ ဆိုတဲ့ နာမည္ဟာ ဟိုးေလးတေက်ာ္ ျဖစ္ခဲ့ရ ပါေတာ့တယ္၊၊ သံဃာ့လွဳပ္ရွားမွဳဖက္က ႀကည့္ရင္ စာတင္ထားရမယ့္ အထင္ကရ ျဖစ္ မွဳႀကီးေတြ ရွိခဲ့သလို၊ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ဆိုးရဲ႔ ကမ္းကုန္ေအာင္ ရက္စက္ယုတ္မာ မွဳအလီလီကို အပီအျပင္ စာရင္းတင္ႀကည့္ႀကမယ္ဆိုရင္လဲ၊ ပခုကၠဴ ရဲ႔အျဖစ္အပ်က္ဟာ ဘယ္ေတာ့မွ မေမ့နိုင္ေႀကး မွတ္တမ္းထားရ ေလာက္ေအာင္ ဟိုးေလးတေက်ာ္ ျဖစ္ခဲဲ ့ရပါတယ္၊၊ တျပည္လုံးအတိုင္းအတာ၊ တခုလုံးအတိုင္းအတာနဲ႔ေျပာရ မယ္ဆိုရင္၊ ၂ဝဝ၇-ေရႊဝါေရာင္ေတာ္လွန္ေရးႀကီးရဲ႔ စတင္ရာဟာ ပခုကၠဴ လို႔ေတာင္ ေျပာရပါလိမ့္မယ္၊၊
စက္တင္ဘာ (၅)ရက္ေန႔ဟာ ပခုကၠဴမွာ စစ္အစိုးရ ရဲ႔ လက္ကိုင္တုတ္ အာဏာပါး ကြက္သား လူယုတ္မာ လူရမ္း ကားေတြက ျငိမ္းခ်မ္းစြာစီတန္းလမ္းေလွ်ာက္ေမတၱာပို႔သေနတဲ့ သံဃာေတာ္ေတြအေပၚ ရက္ရက္စက္စက္ ဖိႏွိပ္ ေစာ္ကား ႏွိပ္ကြပ္ခဲ့တဲ့ေန႔ျဖစ္ပါတယ္၊၊ တတိုင္းျပည္လုံး ႀကားရသူတိုင္းရင္ဆို႔ရ ေဒါသအမ်က္ ေခ်ာင္းေခ်ာင္း ထြက္ရေလာက္ေအာင္၊ စစ္အာဏာရွင္အစိုးရရဲ႔ လက္ပါးေစ ေခြးမ်ိဳးေတြက သံဃာေတာ္ေတြအေပၚ မေတာ္ မေလ်ာ္ရုိင္းစိုင္းယုတ္မာခဲ့ႀကပါတယ္၊၊ သံဃာေတာ္ရဲ႔ လည္ပင္းကို ႀကိဳးကြင္းစြပ္ျပီး၊ ဓါတ္တိုင္ မွာ ႀကိဳးနဲ႔တုပ္ခ်ည္ ဖမ္းဆီးျပတဲ့အထိ ယုတ္ယုတ္မာမာႏွိပ္ကြပ္ေစာ္ကားခဲ့ပါတယ္၊၊ ပခုကၠဴက ဒီအျဖစ္အပ်က္ဟာ တနိုင္ငံလုံးက စစ္မွန္တဲ့သံဃာေတာ္အားလုံးရဲ႔ ႏွလုံးသားထဲကိုသာမက၊ ဗုဒၾၶြဘာသာဝင္ျပည္သူလူထုတရပ္လုံးရဲ႔ ရင္ထဲအသဲထဲကိုပါ နက္နက္ရွိဳင္းရွိဳင္း ခါးခါးသည္း သည္း ထိခိုက္နာက်ည္းေစခဲ့ရပါတယ္၊၊
စက္တင္ဘာ တလလုံးလိုလို မဆုံးနိုင္တဲ့ ေရႊ ဝါေရာင္လွဳပ္ရွားမွဳႀကီး၊ နိုင္ငံအႏွံ႔ျဖစ္ ပြားေပၚထြန္းခဲ့ရပါတယ္၊၊
သံဃာေတာ္ေတြက အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာအတြက္ သတၱိေသြးကို ထုတ္ေဖၚျပသ ခဲ့ႀကပါတယ္၊၊ ဒီလထဲမွာပဲ သံဃာေတာ္ေတြ ေနရာအႏွံ႔ ေသြးေျမက်ခဲ့ရပါတယ္၊၊ စက္တင္္ဘာ ဟာ သံဃာ့အာဇာနည္ေတြရဲ႔ ေသြးေတြနဲ႔ စြန္းေပေနခဲ့ရတဲ့ ေန႔စြဲေတြ၊ ျပည့္ႏွက္ေနတဲ့ လတလလဲ ျဖစ္ေနခဲ့ရ ျပန္ပါကလား၊၊
တိုက္တိုက္ဆိုင္ဆိုင္ပါပဲ၊၊ ဒီမွာလဲ ထပ္မံတိုက္ဆိုင္ေနျပန္တာက- သံဃာ့အဇာနည္ ဆရာေတာ္၊ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခဲ့ရတာကလဲစက္တင္ဘာ..၊ သံဃာ့အာဇာ နည္ႀကီး ဆရာေတာ္ဦးဝိစာရ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခဲ့ ရတာကလဲ စက္တင္ဘာ…၊၊
တိတိက်က် ေျပာရမယ္ဆိုရင္၊ ဆရာေတာ္ဦးဝိစာရ က- ၁၉၂၉ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာ (၁၉)ရက္ေန႔မွာ ပ်ံလြန္ေတာ္ မူခဲ့ရျပီး၊ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမက၁၉၃၉ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာ (၉)ရက္ေန႔မွာ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခဲ့ပါတယ္၊၊
၂ဝဝ၇ စက္တင္ဘာ ေရႊဝါေရာင္ေတာ္လွန္ေရးႀကီးထဲမွာေကာ…
သံဃာ့အာဇာနည္ႀကီးေတြရဲ႔ေသြးေတြ…
ေလးဆူဓါတ္ပုံ ေရႊတိဂုံေစတီေတာ္ႀကီး တည္ရွိရာ၊ သိ၈ၤုတၱရ ကုန္းေျမ - ကုန္းေျခကပါ သိပါတယ္၊၊
ဗမာျပည္ အရပ္ရပ္ အနယ္နယ္…. ပခုကၠဴ - ရန္ကုန္-သကၤန္းက်ြန္းတို႔ကေန၊ ရခိုင္ျပည္ နယ္စစ္ေတြ၊ ကခ်င္ျပည္နယ္ျမစ္ႀကီးနား-ဗန္းေမာ္အထိ၊ေသြးေတြ…ေသြးေတြ……….၊၊ သံဃာ ေတာ္ေတြ အသိျဖစ္ပါတယ္၊၊

( ၂ )
…သာသနာ့ဒါယကာ ျမန္မာသနင္းေတြႏွင့္
ဗုဒၾၶြဘာသာမွာ ဒုကၡအရာရာကင္းေအာင္ပ..
ရန္ငုတ္ရန္ပင္ကို မက်န္သုတ္သင္လို႔ ရွင္းမဟဲ့ လို႔၊
အမယ္မင္း - သတင္းလွလွ အဆင္းျမရယ္ႏွင့္
မင္းတရာ့ေခါင္းထက္ ေတာင္ပန္တေမာ္ေမာ္ ဝဲခဲ့တဲ…
အိုကြယ္ - ယင္းမဌမ တေကာင္းအဆက္ဆီက၊ ေဒါင္းငွက္ေအာင္လံ ေတာ္ကဘဲ ၊၊

(ဆရာႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မွိဳင္းရဲ႔ ေဇယ်ေဒါင္းလံဘြဲ႔ေလးခ်ိဳးႀကီး-မွ )

ဗမာျပည္နိုင္ငံေရးလွဳပ္ရွားမွဳသမိုင္းမွာ-အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာအတြက္၊ အမိနိုင္ငံ ေတာ္အတြက္ စြန္႔လႊတ္အ နစ္နာခံရြက္ ေဆာင္တိုက္ပြဲဝင္ခဲ့ႀကသူ တိုင္းခ်စ္ ျပည္ခ်စ္ နိုင္ငံခ်စ္ သူေတြ ေခတ္တိုင္းေခတ္တိုင္းမွာ ေပၚထြန္း ခဲ့ႀကပါတယ္၊၊ အဲဒီထဲမွာ သံဃာေတာ္အရွင္ သူျမတ္ေတြလဲ ပါဝင္ခဲ့ပါတယ္၊၊ အ၈ၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႔သမားလက္ေအာက္ က်ြန္သေဘာက္ဘဝက လြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ နယ္ခ်ဲ႔သမားကို ရရာလက္နက္နဲ႔သူ႔က်ြန္မခံတြန္းလွန္တိုက္ပြဲ ဆင္ခဲ့ႀကတဲ့လက္နက္ကိုင္တိုက္ပြဲႀကီးေတြထဲမွာေတာင္၊ ေလာကုတၱရာနယ္သားျဖစ္ေပမဲ့ နိုင္ငံ ကိုခ်စ္လြန္းလွတဲ့ ရဟန္းေတာ္ျမတ္တခ်ိဳ႔ဟာမခံခ်င္လြန္းလွလို႔ ပါဝင္ခဲ့ဖူးတာရွိပါတယ္၊၊ ဝံသာနုလွဳပ္ရွားမွဳေခတ္မွာေတာ့၊ ရဟန္း သံဃာေတာ္ေတြ ထုနဲ႔ထည္နဲ႔ နိုင္ငံေရးလွဳပ္ရွားမွဳ ေတြထဲ တက္တက္ႀကြႀကြပါဝင္ခဲ့ႀကပါတယ္၊၊ ၁၉၁၈-၁၉ ဝန္း က်င္မွာေတာ့ သံဃသာမဂၢီ အဖြဲ႔ႀကီးေတြေတာင္ ဖြဲ႔စည္းျပီး၊ အမ်ိဳးဘာသာသာသနာအတြက္ အုံနဲ႔က်င္းနဲ႔ပါဝင္ လွဳပ္ရွား ေတာ္မူခဲ့ႀကပါတယ္၊၊ ရန္ကုန္မွာ ဗဟိုထားတဲ့ သံဃသမဂၢီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္နဲ႔ မႏၱေလးမွာ ဗဟိုျပဳတဲ့ သံဃ သာ မဂၢီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ႀကီးေတြ ေပၚထြန္းခဲ့သလို၊ အဲဒီႏွစ္ဖြဲ႔လုံးကိုစုေပါင္းျပီး ‘နိုင္ငံလုံးဆိုင္ရာ မဟာသံဃသာမဂၢီ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ႀကီး’ ဖြဲ႔နိုင္ခဲ့တဲ့အထိေတာင္ တိုးတက္ႀကီးထြားခဲ့ပါတယ္၊၊ ဝံသာနု ၈်ီစီဘီေအအသင္းခ်ဳပ္ႀကီးကို အားေပးေထာက္ ခံခဲ့ႀကျပီး ဝံသာနုလွဳပ္ရွားမွဳေတြမွာ ေရွ႔တန္း ကေန ပါဝင္ခဲ့ႀကပါတယ္၊၊ ၁၉၂၄ခုႏွစ္က က်င္းပတဲ့ ဂ်ီစီဘီေအ ကြန္ဖရင့္မွာ နိုင္ငံလုံးဆိုင္ရာ သံဃသာမဂၢီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ဥကၠဌ၊ သက္ေတာ္(၈၂)ႏွစ္ရွိ ေဘးမဲ့ဆရာေတာ္ႀကီး အပါအ ဝင္ သံဃာေတာ္(၇ဝဝဝ)ေက်ာ္ေတာင္ ပါဝင္တက္ေရာက္ခဲ့ပါတယ္၊၊ နယ္ခ်ဲ႔ဆန္႔က်င္ေရး၊ ဒိုင္အာ ခီဆန္႔က်င္ ေရး၊ ‘ဘူး’အသင္းလွဳပ္ရွားမွဳေတြမွာ သံဃာေတာ္ေတြ ေရွ႔တန္းက ပါဝင္ခဲ့ပါတယ္၊၊ ရန္ကုန္အလယ္ေတာရ ဆရာေတာ္၊ ေဝဠဳဝန္ဆရာေတာ္၊သာဓုဆရာေတာ္၊ ဗားကရာ ဆရာေတာ္၊ အလုံေဇာတနာရာမဆရာေတာ္၊ သရက္ေတာေက်ာင္းတိုက္ မွန္ကင္းဆရာေတာ္၊ ျပည္ျမိဳ႔ ပြင့္လွသိမ္ကုန္းဆရာေတာ္တို႔လို ေထရ္ ႀကီး ဝါ ႀကီး သံဃာေတာ္ႀကီးေတြကိုယ္တိုင္ သံဃသာမ၈ၢီ အဖြဲ႔ႀကီးေတြမွာ ကိုယ္တိုင္ပါဝင္ခဲ့ႀကပါတယ္၊၊ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ၊ ဦးဝိစာရ၊ ဦးနာ၈ိႏၵ၊ဦးဝိသုဒ၊ဦးစေႏၵာဘာသ၊ သရက္ဦးဝိမလဗုဒၵ..မလိႈင္၊ ဦးေဒဝိႏၱ၊ အာလံဦးလာဘ၊ သာယာဝ တီဦးေညယ် ၊ ဆင္ျဖဴက်ြန္းစိန္ေရာင္ျခည္ဦးအာစရ၊ ကိုးေထာင္စံဦးေဃာသ၊ ရွင္အရိယ၊ အုတ္ဖိုဦးအရိယဝံသ၊ ဦးအာသဖ၊ ေရနံေခ်ာင္းဦးနႏၵ၊ ႀကိဳ႔ပင္ေကာက္ ဦးဝိမလ- စတဲ့ ထင္ရွားတဲ့ သံဃသာမဂၢီကိုယ္ေတာ္ႀကီးေတြ ေပၚ ထြန္းပါဝင္ခဲ့ႀကပါတယ္၊၊ တို႔ဗမာအစည္းအရုံးေပၚေပါက္လာတဲ့ တို႔ဗမာသခင္လွဳပ္ရွားမွဳေခတ္ကို ေရာက္ရွိလာ ေတာ့လဲ၊ သံဃာေတာ္ႀကီးေတြ ပါဝင္ခဲ့ႀကတာပါပဲ၊၊ တို႔ဗမာအစည္းအရုံးဝင္ေတြ ‘သခင္’ေရွ႔ကတပ္ျပီး၊ သခင္ နာ မည္ကို ရဲရဲေတာက္ခံယူျပီး၊ နယ္ခ်ဲ႔ဆန္႔က်င္ေရး နိုင္ငံေရးလွဳပ္ရွားမွဳႀကီးေတြ လုပ္ႀကေတာ့လဲ၊ ‘သခင္’နာမည္ ေျပာင္အတိအလင္းခံယူထားတဲ့ သံဃာေတာ္ေတြ ေပၚေပါက္ ခဲ့ပါတယ္၊၊ တို႔ဗမာအစည္းအရုံး - သာယာဝတီကြန္ဖရင့္မွာ၊ ‘သခင္ဆရာေတာ္မ်ား၏ ထုတ္ျပန္ခ်က္’ ဆိုျပီးေတာ့ေတာင္ ‘သခင္’ေရွ ႔ကတပ္ျပီး အတိအလင္းထုတ္ျပန္ခဲ့တာမ်ိဳး ရွိခဲ့ပါတယ္၊၊ သခင္ဆရာေတာ္ ဦးကြာပိႏၵာဓိပတိ၊မဟာသုေဗာဓာရုံတိုက္- လက္ပံတန္း၊ သခင္ဆရာေတာ္ ဦးပ႑ိစၥ၊ သခင္ဆရာေတာ္ ဦးဝိလာသ၊ ေတာင္ပန္ဆြဲ-သုံးဆယ္၊ သခင္ ဆရာ ေတာ္ဦးအရိယဝံသ၊သခင္ဆရာေတာ္ ဦးဝိစိတၱ - စတဲ့စတဲ့ သံဃာေတာ္ေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္၊၊ သခင္လွဳပ္ရွားမွဳႀကီးအတြင္း မားမားမတ္မတ္ပါဝင္လွဳပ္ရွားေတာ္မူခဲ့ႀကပါတယ္၊၊
တနိုင္ငံလုံး အုံးအုံးက်ြက္က်ြက္ ျဖစ္သြားရတဲ့ ‘၁၃ဝဝျပည့္အေရးေတာ္ပုံႀကီး’ ေပၚထြန္းေပါက္ ဖြားလာခဲ့ရတဲ့ အခါမွာလဲ၊ အလုပ္သမား၊ လယ္သမား၊ ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔အတူ သံဃာ ေတာ္ေတြ ပါဝင္ခဲ့ပါတယ္၊၊ မႏၱေလးမွာ နယ္ခ်ဲ႔အ၈ၤလိပ္ရဲ႔လက္ခ်က္နဲ႔ ‘အာဇာနည္ (၁၇)ဦး’က်ဆုံးရတဲ့အခါမွာလဲ၊ အာဇာနည္(၁၇)ဦးမွာ (၇)ဦးဟာ သံဃာေတာ္ေတြျဖစ္တာ ေတြ႔ျမင္နိုင္ပါတယ္၊၊ ဦးပ႑ိတ၊ ဦးပညာေဇာတ၊ ဦးေဝပုလႅ၊ ဦးဇနိတ၊ ဦးအာေလာက၊ ဦးေကလာသ၊ ဦးေကတု-စတဲ့ ရဟန္းေတာ္(၇)ပါး အသက္ေပးလွဴက်ဆုံးခံခဲ့ရပါတယ္၊၊ အာဇာနည္(၁၇)ဦး က်ဆုံးရ ျပီးတဲ့ေနာက္၊ နယ္ခ်ဲ႔အစိုးရက မႏၱေလးမွာ ရဟန္းပ်ိဳအဖြဲ႔ ခ်ဳပ္ဥကၠဌဆရာေတာ္ဦးကလ်ာဏ၊ ေရႊမ်က္ မွန္ဦးႀသဘာသ နဲ႔အာဇာနည္ ဦးသုမန တို႔ကို ဆက္လက္ဖမ္းဆီးေထာင္ခ်ခဲ့ပါေသးတယ္၊၊
၈်ပန္ဖက္ဆစ္ဆန္႔က်င္ေရး၊ ဖက္ဆစ္ေတာ္လွန္ေရးေခတ္မွာလဲ သံဃာေတာ္တခ်ိဳ႔ တက္တက္ႀကြႀကြပါဝင္ခဲ့တာ ရွိပါတယ္၊၊ ဖက္ဆစ္ေတာ္လွန္ေရးႀကီးအတြင္း ဖမ္းဆီးသတ္ျဖတ္ ခံခဲ့ရတဲ့ ရဟန္းေတာ္ေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္၊၊ သခင္နႏၵသာရ (ဘီလူးက်ြန္း-အဘင္ဆရာေတာ္)၊ ဦးစႏၵန နဲ႔သခင္၈ႏၾၶြမာ-စတဲ့ သံဃာေတာ္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္၊၊ ဗမာျပည္ႀကီး လြတ္လပ္ေရး ေက်ညာျပီး ေနာက္ပိုင္း ေခတ္တေလ်ာက္မွာလဲ၊ မဆပလအစိုးရလက္ထက္မွာ ဖဆပလအစိုရကို ဆန္႔က်င္ခဲ့တဲ့ သံဃာေတာ္ေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္၊၊ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးနုက ဆြမ္းဆန္စိမ္းေလာင္းလွဴတာကို လက္မခံ၊ ဆြမ္းဆန္ေတာင္း ေမွာက္ျပန္ခဲ့ႀကတဲ့ ကိုယ္ေတာ္ ေတြရွိခဲ့ပါတယ္၊၊ ေနဝင္း-စန္းယုစစ္အစိုးရလက္ထက္မွာလဲ ျပည္သူလူထုဘက္ကေန စစ္အာ ဏာရွင္ေတြကို ရဲရဲရင့္ရင့္ ဆန္႔က်င္ ျပခဲ့ႀကတဲ့ ကိုယ္ေတာ္ေတြ ေပၚထြက္ခဲ့ပါတယ္၊၊ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ဦးသန္႔အေရးအခင္းမွာ သံဃာေတာ္တခ်ိဳ႔ ပါဝင္ခဲ့ ႀကသလို၊ ၁၉၇၅ခုႏွစ္ ဇြန္(၆)ႏွစ္ လည္အေရးအခင္းမွာလဲ ပါဝင္အားေပးခဲ့ႀကပါတယ္၊၊
၁၉၈၈ခုႏွစ္ ရွစ္ေလးလုံးအေရးေတာ္ပုံႀကီး ေျမတုန္ဟည္းေအာင္ ေပၚထြန္းလာခ်ိန္မွာေတာ့၊ ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ အတူ၊ အုံနဲ႔က်င္းနဲ႔ အင္တိုက္အားတိုက္ပါဝင္လာသူေတြကေတာ့၊ တိုက္ပြဲ အဆက္ဆက္-မရပ္မနားမပ်က္ ပါဝင္ လာခဲ့ႀကေလ့ရွိတဲ့ သံဃာေတာ္ အရွင္သူျမတ္ေတြပါပဲ၊၊ ေက်ာင္းသားထုရဲ႔ ခြပ္ေဒါင္းအလံနဲ႔အတူ၊ သံဃာေတာ္ ေတြရဲ႔ သာသနာ့အလံဟာ အတူယွဥ္တြဲ တလူလူေဝနိုင္ခဲ့ ပါတယ္၊၊ ရွစ္ေလးလုံးအေရးေတာ္ပုံႀကီးအတြင္းမွာ - ဦးေျပညိႏၵ၊ ဦးကဝိႏၵ၊
ဦးေခမာစာရ ၊ ဦးကာဝိယ၊ ဦးကလ်ာဏ၊ ဦးေရဝတ-တို႔လို၊ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ဆန္႔က်င္ေရး သံဃာ့ေရွ႔ေဆာင္ ႀကီးေတြ ထြက္ေပၚလာခဲ့ပါတယ္၊၊ ရဟန္းပ်ိဳအဖြဲ႔ခ်ဳပ္၊ ရဟန္းငယ္အဖြဲ႔နဲ႔ မႏၱေလး-ေလးျပင္ေလးရပ္ သံဃသာ မဂၢီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္တို႔လို သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းေတြ မားမား မတ္ မတ္္ ထြက္ေပၚလာခဲ့ပါတယ္၊၊
ျပည္သူလူထုႀကီးတရပ္လုံးရဲ႔ အုံးအုံးက်ြက္က်ြက္ တခဲနက္ေတာင္းဆိုေနႀကတဲ႔ ဒီမိုကေရစီအေရးေတာ္ပုံႀကီးကို၊ ရက္ရက္စက္စက္ လက္နက္နဲ႔အတင္းအဓမၼျဖိဳခြင္းျပီး ေနာက္ ထပ္လက္သစ္ စစ္အာဏာရွင္တသင္း တက္လာ ေတာ့လဲ၊ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကို ျပတ္ျပတ္ သားသားဆန္႔က်င္ခဲ့ႀကရာမွာ၊ သံဃာေတာ္ေတြ ေရွ႔တန္းေနရာက ပါဝင္ခဲ့ႀကပါတယ္၊၊ ဗမာနိုင္ငံသမိုင္းမွာ အေဖါက္ျပန္ဆုံးေသာ နဝတ-နအဖစစ္အစိုးရ ရဲ႔မတရားအုပ္စိုးမွဳကို နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ဆန္႔က်င္တိုက္ပြဲဝင္ခဲ့ႀကရာမွာ သံဃာ့အာဇာနည္ေတြ ပါဝင္ခဲ့ပါတယ္၊၊ ေထာင္တန္းအက် ခံရ ရုံမက၊ ေသဒဏ္ေတာင္အခ် ခံရတဲ့ သံဃာေတာ္ေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္၊၊ သံဃာေတာ္ကို ေသဒဏ္ခ်မွတ္တယ္ဆိုတာ ဘယ္ေခတ္ဘယ္ေနရာမွာမွ မႀကားဖူးပါ ၊၊ ဗမာျပည္မွာ နဝတ-နအဖဆိုတဲ့ အယုတ္မာဆုံးစစ္အစိုးရလက္ထက္ မွာပဲ ရွိခဲ့တယ္လို႔ သမိုင္း တင္ရ မွာပါ၊၊ ဒါေႀကာင့္လဲ ဂုဏ္ေရာင္ေျပာင္တဲ့သံဃာေတာ္ေတြကေန ဦးစီးျပီး၊ အင္ မတန္ေဖါက္ျပန္ယုတ္မာလွတဲ့နဝတနအဖစစ္အစိုးရကို‘ပတၱနိကၠဳဇၨန’သပိတ္ကံေဆာင္တာကို ႏွစ္ႀကိမ္ႏွစ္ခါျပန္ ေတာင္ ျပဳလုပ္ခဲ့ႀကပါတယ္၊၊ ပထမဆုံးအႀကိမ္က ၁၉၉ဝျပည့္ႏွစ္ထဲမွာ သံဃာ့ျမိဳ႔ေတာ္ မႏၱေလးျမိဳ႔ႀကီးမွာ၊ ေလးျပင္ေလးရပ္သံဃသာမဂၢီ အဖြဲ႔ႀကီးကေန ဆရာေတာ္ ဦးေရဝတ တို႔ဦးေဆာင္ျပီး၊ ပတၱနိကၠဳဇၨန ကံေဆာင္ခဲ့ႀကပါတယ္၊၊ နဝတစစ္အစိုးရ အဖို႔ အူနုက်ြဲခတ္ ဆတ္ဆတ္တုန္ေအာင္ျဖစ္ခဲ့ရ ျပီး၊ ၁၉၉ဝျပည့္ႏွစ္ကုန္ပိုင္းမွာပဲ နဝတဥကၠဌ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီးေစာေမာင္ ဆိုသူကိုယ္တိုင္ မႏၱေလးအထိဆင္းလာျပီး၊ ကိုယ္တိုင္ဦးစီး ညႊန္ႀကားကာ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေပါင္း(၃၅ဝ)ေက်ာ္ကို စစ္တပ္နဲ႔အတင္းဝင္ ေရာက္စီးနင္း ရွာေဖြတာေတြ လက္ရဲဇက္ရဲ လုပ္ေဆာင္ေစခဲ့ပါတယ္၊၊ သံဃာေတာ္ေတြ ရာနဲ႔ခ်ီျပီးအဖမ္း အဆီး ခံခဲ့ႀကရပါ တယ္၊၊ အဲဒီလိုေတြ ယုတ္ယုတ္မာမာျပဳလုပ္ခဲ့တာေႀကာင့္လဲ၊ ေနာက္ဆုံးမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီးေစာေမာင္ ဘယ္လို ဇာတ္သိမ္းသြားခဲ့ရ ပါသလဲ၊၊ ရူးေႀကာင္ေႀကာင္ဘဝနဲ႔ပဲ ဇာတ္သိမ္းသြားခဲ့ရတာ အားလုံးအသိပါ ၊၊
ဒုတိယအႀကိမ္အျဖစ္ ‘ပတၱနိကၠဳဇၨန’ကံေဆာင္မွဳ ႀကီးကိုေတာ့၊ ျပီးခဲ့တဲ့ ၂ဝဝ၇ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာ ေရႊဝါေရာင္ ေတာ္လွန္ေရးႀကီးအတြင္းမွာပဲ၊ နဝတတျဖစ္လဲ နအဖစစ္အစိုးရ အေပၚ၊ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကို ဆန္႔က်င္ႀကတဲ့ ရဲရဲေတာက္သံဃာေတာ္ေတြကေန ျပဳလုပ္ခဲ့ႀကပါတယ္၊၊ နဝတ-နအဖစစ္အစိုးရဟာဗမာျပည္သမိုင္းမွာသာမက၊ သာသနာ့သမိုင္း မွာပါ ဘယ္တုန္းကမွ မရွိခဲ့ဖူးေသးတဲ့၊ သံဃာေတာ္မ်ားရဲ႔ ႏွစ္ႀကိမ္ ႏွစ္ခါ ႏွစ္ထပ္ကြမ္း ကံ ေဆာင္ကံျပဳ ျခင္းခံထားရတဲ့ အစိုးရအျဖစ္ သမိုင္းတြင္ က်န္ရစ္ခဲ့မွာ ေသခ်ာလွပါတယ္၊၊ ၂ဝဝ၇ ခုႏွစ္က ေပၚ ထြန္းခဲ့တဲ့ ဒီ ေရႊဝါေရာင္လွဳပ္ရွားမွဳ ႀကီးဟာ သံဃာေတာ္ေတြရဲ႔ သမိုင္းဝင္လွဳပ္ရွားမွဳ ႀကီးအျဖစ္ ဗမာျပည္သမိုင္း မွာ ေမာ္ကြန္းတင္ ထားခဲ့ျပီးျပီ ျဖစ္ပါတယ္၊၊ ဒီ ေရႊဝါေရာင္ သံဃာ့လွဳပ္ရွားမွဳ ႀကီးအတြင္းမွာ၊ ဦးဂမၻီရ ၊ဦးႀသဘာသ၊ ဦးဇဝန၊ ဦးေတဇ စတဲ့ စတဲ့ ရဲရဲေတာက္သံဃာေတာ္ေတြလဲ ထြက္ေပၚလာခဲ့ပါတယ္၊၊ ေရႊဝါေရာင္သံဃာ့လွဳပ္ရွားမွဳ ႀကီးရဲ႔ ရလဒ္အျဖစ္၊ သံဃာ့တပ္ေပါင္းစုႀကီးနဲ႔၊ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ျမန္မာရဟန္းေတာ္မ်ားရဲ႔ သာသနာ့ ဥေသွ်ာင္အဖြဲ႔ႀကီးလဲ ငြါးငြါးစြင့္စြင့္ ေပၚထြန္းလာတာ ေတြ႔ရပါတယ္၊၊ ယခု ပ်ံလြန္ေတာ္ရွာျပီ ျဖစ္တဲ့၊ အေမရိကန္ေရာက္ မစိုးရိမ္ဆရာေတာ္ႀကီးနဲ႔ ကမၻာ့သာသနာျပဳ အေက်ာ္အေမာ္ ပီနန္ဆရာေတာ္ႀကီးတို႔ ဦးစီးဦးေဆာင္ျပဳ ဖြဲ႔စည္းေပၚထြန္းခဲ့တဲ့၊ ဒီ သာသနာ့ ေသွ်ာင္အဖြဲ႔ႀကီးဟာ အဆက္မျပတ္ဆက္လက္ႀကီးထြားရွင္သန္ေနရင္း၊ အမိဗမာနိုင္ငံေတာ္ရဲ႔ အက်ိဳးစီးပြား၊ သာသနာေတာ္ရဲ႔အက်ိဳးစီးပြားကို ေရာက္ရာေနရာကေန စြမ္းစြမ္းတမန္ ရြက္ေဆာင္ေနတာကိုလဲ ေတြ႔ျမင္ေနရပါတယ္၊၊
‘အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာ’ ဆိုတဲ့ ေႀကြးေႀကာ္သံဟာ၊ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကတည္းက ေႀကြးေႀကာ္သံ ျဖစ္ေပမဲ့၊ အခုခ်ိန္အထိ ရွင္သန္ေနဆဲ ျဖစ္တာကိုလဲ နက္နက္ရွိဳင္းရွိဳင္း ခံစားလိုက္ရပါတယ္၊၊ သမိုင္းစဥ္တေလ်ာက္မွာ နိုင္ငံနဲ႔ျပည္သူေတြ ဖက္ကေန၊ အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာနဲ႔ အမွန္တရားဖက္ကေန၊ ဂုဏ္ေရာင္ေျပာင္စြာ ရဲရဲရင့္ရင့္ စြန္႔လႊတ္အနစ္နာခံကာ၊ ရြက္ေဆာင္ေဖၚျပ ခ်ီတက္ ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့ႀကတဲ့ သံဃာ့အာဇာနည္ ေတြအားလုံးကိုလဲ ဦးခိုက္ ႀကည္ညိဳလိုက္မိပါတယ္၊၊ ၊၊


( ဝင္းတင့္ထြန္း )
၁၄-၉-၂ဝဝ၈



0 comments:

  © ဦးဂင္ႀကီး ျမန္မာ သို႕မဟုတ္ ေတာ္လွန္ဘေလာ္ဂါ ၂၀၀၈

ေအာက္မွ အေပၚသို႕